تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۰۵ | شناسه مطلب : ۸۶۶۷ | تعداد بازدید : ۱۰۳۲۹

كتاب «اخلاق حرفه‌اي در مدرسه» در سراي اهل قلم رونمايي شد


كتاب «اخلاق حرفه‌ای در مدرسه» در سرای اهل قلم رونمایی شد

کتاب«اخلاق حرفه‌ای در مدرسه» دوشنبه( چهارم مردادماه) با حضور زكریا یازرلو، حمیدرضا نمازی، احد فرامرز قراملكی، زینب برخورداری و فائزه موحدی در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی خانه كتاب، یازرلو در این نشست به ویژگی‌های متمایز ساختاری و محتوایی كتاب اشاره كرد و گفت: این كتاب در پاسخ به كدام نیاز مدرسه طراحی و تدوین شده است و آیا مولفان كتاب توانستند ماموریت خود را برای تامین نیاز مدرسه محقق كنند و توانسته‌اند رسالت روشن فكری خودشان را انجام دهند؟
وی ادامه داد: اگر بخواهیم ببینیم مباحث كتاب می‌تواند مشكلاتی را از موضوع تعلیم و تربیت حل كند باید به كتاب مراجعه كنیم. در بخش‌هایی از این كتاب دغدغه‌های مولفان شرح داده شده و مباحثی چون امانت و امانتداری در كتاب مورد توجه قرار گرفته است.
معاون سابق فرهنگی اجتماعی سازمان ملی جوانان یادآور شد: باید دید در كلاس درس چه چیزی را به عنوان امانت به دست معلم سپرده‌ایم؟ ماموریت كتاب نیز ناظر به پاسخ به این پرسش است و باید گفت كه معیارهایی چون توان و ظرفیت معلم در كلاس درس می‌تواند مصادیقی از امانتداری در كلاس درس باشد.
این مدرس دانشگاه با اشاره به طرح مباحثی درباره بهره‌وری آموزشی در كتاب حاضر عنوان كرد: یكی از بخش‌های هویت‌ساز نمادهاست. باید دید كه آیا نمادها در جامعه دانش‌آموزی می‌تواند ما را به رسالت اصلی كه تعلیم و تربیت است برساند و آیا دانش‌آموزان ما از مشاهیر رفتار ساز شناخت دارند؟

وی گفت: این كتاب تنها مترصد تفسیر اخلاق حرفه‌ای در مدرسه نیست و توانسته در مقام ساخت تصورات برای مخاطب موفق باشد. بدین معنی كه مولفان در كتاب به دنبال ساخت انگاره‌هایی برای مخاطبان بودند و به طور مثال در این باره می‌توان به تعیین تفاوت میان تجارب شخصی و سنوات شغلی اشاره كرد.

این كارشناس آموزش و پرورش تاكید كرد: مولفان در این كتاب ابتدا دامنه تصورات مخاطبان را ترسیم كردند و بعد برای انگاره‌سازی برای مخاطب اعتقاد و رویكرد آفریدند.
وی با بیان اینكه كتاب حاضر برای مخاطبانش جذاب است، گفت: این كتاب مسائل ذهنی خود را برای مخاطب تصویر نكرده و در واقع معلمان و فعالان مدرسه می‌توانند با خواندن این كتاب با آن مانوس شوند چون با این مسائل درگیر هستند. به طور مثال در این كتاب درباره حقوق اولیا و مربیان، دانش‌آموزان و ... سخن گفته است.
یازرلو مسئولیت‌پذیری را ضرباهنگ این كتاب دانست و گفت: این حقوق كمتر در ایران مورد توجه قرار گرفته است اما مولفان در این اثر به این موضوع توجه كرده‌اند.
این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش فربه كردن برخی از مباحث در كتاب را پیشنهاد كرد و گفت: به طور مثال برخی از مباحث مانند روش‌شناسی درباره نظام‌های آموزشی كشورهای دیگر مانند آلمان می‌توانست در كتاب پررنگ مطرح شود.
یازرلو در ادامه این نشست با اشاره به دو كاركرد كتاب حاضر گفت: این كتاب می‌تواند در تصویر و تغییر ساختارها موفق عمل كند و گزاره‌های الزام‌آوری را نیز در قالب بایستگی‌ها بیان كند.
وی با بیان اینكه كتاب خودش را در واژگان محبوس نكرده است گفت: این كتاب به دنبال ایجاد تغییر با خودانگیختگی است؛ بدین معنی كه معلمان با آگاهی نسبت به مسائل جامعه می‌توانند مسئولیت‌پذیر شوند. در بخش دوم كتاب نیز گزاره‌های بسیار علمی و كاربردی وجود دارد كه منظم و زیبا تحلیل شده است. همچنین در این كتاب به انبوهی از منابع درجه یك ارجاع داده شده كه كاربردی است.
یازرلو در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینكه مهارت آغاز در این كتاب بسیار فوق‌العاده است، افزود: ابتدای این كتاب به صورت داستان شروع شده كه برای مخاطبان بسیار جذاب است. ادبیات و قلم كتاب نیز به شدت حرمت انسان‌ها را حفظ كرده است. كتاب با وجود اینكه بار فلسفی دارد و میان رشته‌ای است اما گزاره‌های تجربی بودن مدرسه را مورد توجه قرار داده است.
وی با اشاره به اینكه كتاب حاضر برای اینكه خواننده را به اصل متن توجه دهد و چهره معرفتی برای آن بسازد، از مباحث نموداری استفاده كرده اظهار كرد: در پایان فصل‌ها نیز پرسش‌های مهمی مطرح شده  كه خواننده را وارد دنیای تجربی كرده و یادگیری را درونی می‌كند.
به گفته یازرلو، مباحث این كتاب می‌تواند مطالبات جامعه از مدرسه را تنظیم كند و در نهایت هنجار آفرین و ارزشی شود تا در غایت كار در نظام آموزشی نه به واسطه سیاست‌های ابلاغی بلكه از درون در مسیر تحول قرار گیرد.
نمازی نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینكه كتاب حاضر به عنوان واحد درسی تعلیم و تربیت در دانشگاه فرهنگیان انتخاب شده است، گفت: این موضوع نشان‌دهنده مفید بودن مباحث كتاب است. این كتاب اخلاق معلمی و سازمانی را به خوبی پوشش داده و البته گاهی نیز به اخلاق دانش‌آموزی پرداخته اما جا دارد كه در ویراست بعدی این كتاب نیز به اخلاق دانش‌آموزی بیشتر پرداخته شود.
وی ادامه داد: نمی‌توان كتاب را بدون پررنگ كردن اخلاق دانش‌آموزی  در نظر گرفت. به صورت كلی در این كتاب نگاهی غیر مستقیم به اخلاق دانش‌آموزی شده است. همچنین نگاه سیستمی و سازمانی در این اثر پررنگ شده،‌ این در حالی است كه ما در كشورمان نگاه سازمانی را كم اهمیت می‌دانیم در حالی كه در كشورهای خارجی این نگاه سازمانی طبیعی است.
این پژوهشگر فلسفه با بیان اینكه در كتاب حاضر باید تمایز میان قانون و اخلاق را به دانش‌آموزان نشان داد گفت: تا زمانی كه ما خودمان به چیزی باور نداشته باشیم اخلاقی نیست كه آن را به دیگران منتقل كنیم. از سوی دیگر پیشنهاد می‌كنم كه موضوع اخلاق باور در این كتاب مورد توجه قرار گیرد. همچنین اخلاق رقابت موضوع دیگری است كه می‌تواند در ویراست بعدی كتاب مورد استفاده قرار گیرد.
وی با تاكید بر اینكه می‌توانیم از طریق نمادسازی تحول را در نظام آموزشی در مدارس پیش ببریم گفت: كتاب ویژگی‌های مثبتی دارد كه از آن جمله می‌توان به طراحی روی جلد موفق و معنادار آن اشاره كرد این در حالی است كه كتاب‌های مشابه در بازار به این موضوع توچه چندانی ندارد.
به گفته وی، همچنین در این كتاب غلط املایی وجود ندارد كه نشاندهنده دقت و حساسیت مولفان اثر حاضر است و علاوه بر این كتاب خوشخوان است و می‌تواند برای مخاطبان عام‌تری كه كمتر به مباحث فلسفی آشنایی دارند مورد استفاده قرار گیرد.
این مدرس دانشگاه با تاكید بر اینكه نگاه روانشناسی اخلاق در جامعه ما غایب است، گفت: خوشبختانه در این كتاب این موضوع پررنگ بوده است و نشان می‌دهد فلسفه می‌تواند برای موضوعات زندگی روزمره و نیز موضوعاتی چون اخلاق حرفه‌ای در مدرسه كاربرد داشته باشد.
قراملكی نیز در پایان این نشست توضیحاتی را درباره این كتاب ارائه كرد گفت: ما باید بر اساس بازخوردهایی كه از مخاطبان می‌گیریم كتاب را بازسازی كنیم. خوشبختانه در این نشست پیشنهادهای بسیار خوبی شد، از جمله اینكه در ویراست بعدی این كتاب می‌توان به كاركردهای نوین در كلاس جهانی توجه بیشتری كرد. همچنین اخلاق دانش‌آموزی نیز در كتاب كمتر مورد توجه قرار گرفته كه می‌تواند در چاپ‌های بعدی برجسته‌تر شود. اخلاق باور نیز از جمله مباحث بسیار مهمی است كه متاسفانه در كتاب برجسته نشده اما می‌تواند در ویراست‌های بعدی كتاب مطرح شود.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره انگیزه خود از تالیف این اثر گفت: من پیش از این بیشتر به مباحث اخلاق در حوزه صنعت پرداخته بودم اما همواره به من توصیه می‌شد كه باید این مباحث را از دوران ابتداییی‌تری برای آموزش اخلاق به افراد آغاز كرد به همین دلیل وارد این حوزه شدم.
قراملكی با انتقاد از نبود سرمایه‌گذاری در نظام آموزشی كشور برای آموزش اخلاق به دانش‌آموزان عنوان كرد: ما برای آموزش اخلاق نیاز به تكنولوژی آموزشی داریم اما تكنولوژی آموزشی مهندسی در كشور ما غایب است. تكنولوژی آموزشی نیز برگرفته از دانش‌آموز است. در حوزه اخلاق چه در مقطع سنی كودك یا بزرگسال در كشور اخلاق را توسعه ندادیم پس من آگاهانه در این كتاب نگذاشتم كه كتاب به سوی آموزش اخلاق برود چون معتقدم باید برای این موضوع آثار مستقلی تالیف كرد.
وی فقدان بهروری در كشور را بزرگترین مشكل دانست و یادآور شد: باید در نظر داشت كه بهره‌وری فایده اخلاق است اما نباید هدف آن قرار گیرد چون در غیر این صورت ما نگاه ابزاری به اخلاق پیدا می‌كنیم كه آن نیز منجر به تهی شدن اخلاق از درون می‌شود. بدین معنی كه مدیر سازمان یا شركتی به مباحث اخلاقی در سازمانش تاكید داشته باشد برای اینكه بهره‌وری در سازمان را بالا ببرد.

 


نظرات کاربران

    نظر خود را درباره این مطلب، با دیگر بازدید کنندگان سایت به اشتراک بگذارید !

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *