تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۲۴ | شناسه مطلب : ۲۲۴۴۰ | تعداد بازدید : ۱۸۷

فروش كتاب با نگاه مشتري مداري افزايش پيدا مي‌كند

در نشست «بررسی عوامل موثر در کاهش فروش کتاب» مطرح شد:

فروش کتاب با نگاه مشتری مداری افزایش پیدا می‌کند

عضو انجمن مدیریت کسب و کار ایران در نشست بررسی عوامل موثر در کاهش فروش کتاب، گفت: در حوزه کتاب اگر نگاه مشتری مداری را دنبال کنیم می توانیم در فروش کتاب موفق تر باشیم.

 

به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، نشست «بررسی عوامل موثر در کاهش فروش کتاب» از سلسله نشست های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به مناسبت بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، امروز (بیست‌وچهارم آبان ماه) با حضور دکتر علیرضا داداشی، سیدمحمدجواد مهدوی دارگانی و جواد سرایی برگزار شد.

 

مهدوی دارگانی در این نشست با ارائه تحلیلی از بعد بازاریابی و مشتری مداری در زمینه فروش کتاب، گفت: اگر بخواهیم کتاب را مستقل از جایگاه و ارزش فرهنگی آن به عنوان یک کالا بررسی کنیم این کالا باید همانند دیگر محصولات از وجوه رقابت پذیری، برخوردار باشد. ما در حال حاضر بر اساس آمارها میزان ساعت حضور افراد در شبکه‎های اجتماعی، ۳۰ برابر مطالعه روزنامه و کتاب است . چنین آمارهایی نشان می‌دهد که باید در زمینه تحلیل علل کاهش سرانه کتابخوانی در جامعه نگاهی سیستمی داشت و نگاه های تک بعدی مانند قیمت بالای کتاب به تنهایی راهگشا نخواهد بود و از ابعاد اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی نیز باید به آن توجه کنیم.

 

وی افزود: با این نگاه اگر حمایت فرا سازمانی هم وجود نداشته باشد و نگاه مشتری مداری را دنبال کنیم می توانیم در فروش کتاب موفق تر باشیم.

 

 در عرضه کتاب در فضای دیجیتال، تولید محتوا و بازاریابی آن ضعیف عمل کرده ایم

جواد سرایی نیز در این نشست، با طرح این سوال که آیا مساله کاهش سرانه مطالعه در دنیا نیز وجود دارد، گفت: این موضوع در پیش و پس از کرونا قابل بررسی است. در زمان شیوع کرونا در دنیا هم روند مطالعه کتاب کاهشی بوده است اما در همین یک سال گذشته کتاب های صوتی ۱۵.۱ دهم  درصد، رشد کرده است و در حوزه کودک و نوجوان ۴۶.۶ دهم درصد میزان دانلود کتاب‌های صوتی کودک و نوجوان افزایش پیدا کرده است.

 

وی افزود: این نشان می دهد همان قشری که علاقه مند به فضای دیجیتال و بازی های رایانه ای است اگر برای آن محتوا تولید کنیم، جذب کتاب خواهد شد. اما ما در عرضه کتاب در فضای دیجیتال، تولید محتوا و بازاریابی آن ضعیف عمل کرده ایم. الان در حال حاضر اپلیکیشن های فعال کمی در حوزه کتاب داریم. این در حالی است که قیمت کتاب دیجیتال یک چهارم تا یک پنجم هزینه و قیمت کتاب‎های چاپی است.

 

این عضو انجمن مدیریت کسب و کار ایران، گفت: شاید نسل جدید ما حوصله ورق زدن کتاب را نداشته باشد اما ما می توانیم با توجه به نیاز مخاطب، میکروکتاب‌ها و کتاب های صوتی را برای کودکان تولید کنیم که موجب جذابیت و علاقه مندی شان به کتاب شود. اگر می خواهیم فرهنگ مطالعه را اصلاح کنیم باید روی قشر کودک و نوجوان تمرکز کنیم تا در یک دهه آینده، شاهد تغییر در این زمینه باشیم. ناشران نیز لازم است در حوزه برندینگ  فعالیت بیشتری کنند و نمایشگاه های مجازی جذابی را در این حوزه برپا کنند.

 

 

 

علیرضا داداشی نیز در رابطه با میزان توجه و اهمیت به کتاب به ویژه در رسانه ملی، گفت: با وجود نقدهایی که در این زمینه وجود دارد اما در طول چندسال اخیر نیز برنامه های خوبی با موضوع کتاب تهیه و تولید شده است. مساله دیگری که در حوزه کتاب وجود دارد، این است که داشتن کتاب برای افراد تبدیل به یک برگ برنده و رزومه شده است و هر کسی به خود اجازه می دهد که صاحب اثر و کتاب باشد. یا مساله دیگر این است که گاهی می بینیم به ویژه در زمینه کتاب های دانشگاهی، ۵۰ کتاب وجود دارد اما همه آنها یک حرف می‌ زنند و بنابراین یک کتاب برای آن موضوع کافی است.

 

وی ادامه داد: منابع و بودجه و مسائلی مانند کاغذ در حوزه کتاب محدود است و چاپ کتاب به این صورت از همین منابع محدود، انجام می شود. بنابراین چاپ کتاب بدون در نظرگیری استانداردها و کیفیت های لازم موجب کاهش سهم کتاب های خوب و با کیفیت می‌شود. لذا ضروری است این سوال مطرح شود که سرانه کتاب با چه کیفیتی قرار است، افزایش پیدا کند؟!

 

کتاب باید بتواند نیاز مخاطب را برطرف کند

در ادامه این نشست مهدوی دارگانی، با نگاهی به مراحل بازاریابی، گفت: اگر فردی امروز می خواهد کتاب چاپ کند در گام اول باید بازار، نیازها و خواسته های مشتری و تقاضا را شناسایی کند. باید ببنیم محصول تولیدی به چه نیازهایی از افراد پاسخ می دهد و دلایل تمایز آن برای فروش چیست. کتاب دارد کدام نیازهای عمیق انسانی را پاسخ می دهد.

 

وی با تاکید براین که کتاب باید بتواند نیاز مخاطب را برطرف کند، اظهارداشت: مساله بعدی خواسته مشتری است. آن شیوه خاص که نیاز برآورده می شود، خواسته نام می گیرد و ما باید به گونه ای عمل کنیم که محصول مطابق نیاز و خواسته مشتری شود و در مرحله بعد به موضوع تقاضا توجه کنیم.

 

مهدوی دارگانی با اشاره به مساله تغییر ذائقه مخاطب، گفت: فضاسازی ها می تواند موجب تاثیر بر روی مخاطب و تغییر ذائقه آن شود. اگر ما هم می خواهیم  در زمینه کتاب تغییری در مخاطب به ویژه نسل جوان ایجاد کنیم باید او را در وهله اول جذب کنم تا بتوانم برخی عادات در آن تغییر دهم.

 

وی اظهار داشت: نهادها و دستگاه های مسئول نیز می توانند با ایجاد منابع و بانک های اطلاعاتی از سلایق و علایق مردم و آمارهای لازم در این حوزه و در دسترس قرار دادن آن برای ناشران کمک کنند.

 

 

جواد سرایی نیز در ادامه این نشست گفت: برای وضعیت موجود حوزه کتاب باید استراتژی و برنامه های عملیاتی یکساله تعریف کنیم تا به چشم انداز مورد انتظار برسیم.

 

وی افزود: برای تغییر ذائقه نیز ما به اصطلاح باید ابتدا فست بوک عرضه کنیم تا این تغییر رخ دهد. ناشران باید روش های کاری خود را عوض کنند و این تغییر ذائقه اتفاق بیافتد.

 

وی تصریح کرد: انجمن مدیریت کسب و کار ایران آمادگی دارد با همکاری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در این زمینه به ناشران کمک کند تا بتوانیم گامی موثر برای افزایش سرانه کتاب برداریم.

 

داداشی نیز در ادامه این نشست، گفت: مساله دیگری که در حوزه کتاب وجود دارد، میزان تعداد کتاب های تالیفی و ترجمه است و ما همیشه به ویژه در حوزه کودک و نوجوان این دغدغه را داریم که بیشتر کتاب ها ترجمه است و تعدادهای کمتری وجود دارد که به داستان ها و حکایت های کهن ایرانی می پردازد.

 

نشست «بررسی عوامل موثر در کاهش فروش کتاب» همزمان با اولین روز از هفته کتاب با مشارکت انجمن کسب و کار از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار و به صورت زنده از طریق اینستاگرام موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران پخش شد.

 

بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

 


نظرات کاربران

    نظر خود را درباره این مطلب، با دیگر بازدید کنندگان سایت به اشتراک بگذارید !

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *