تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ | شناسه مطلب : ۲۰۹۵۲ | تعداد بازدید : ۹۳

ابن سينا ارسطو را فقط تشريح نكرده بلكه آن را اصلاح كرده است

الکساندر کالبارزیک مطرح کرد:

ابن سینا ارسطو را فقط تشریح نکرده بلکه آن را اصلاح کرده است

الکساندر کالبارزیک گفت: ابن سینا ارسطو را فقط تشریح نکرده بلکه به اصلاح و تغییر نظریات این فیلسوف پرداخته آن هم به مفهوم بزرگ فلسفی و سؤالات مهمی را مطرح می‎کند.

به گزارش روابط عمومی موسسه خانه کتاب، نشست تخصصی تحلیلی بر ابعاد گوناگون خوانش‌های سینوی و پساسینوی از مقولات ارسطو عصر روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن‌ماه با حضور تعدادی از اعضای هیئت علمی این موسسه و برخی دانشجویان در پژوهشکده حکمت و فلسفه برگزار شد و طی این جلسه دامنه تأثیر و نفوذ آراء فلسفی ابن‌سینا را در حوزه هستی‎شناسی بررسی و تحلیل کردند.

در ابتدای این برنامه، الکساندر کالبارزیک، نویسنده کتاب «محمول و هستی‎شناسی» به بیان مباحثی پیرامون تاریخ تفکر بشر و مخلوق یا نامخلوق بودن عالم هستی پرداخت و گفت: فیلسوفان پیش از ارسطو، هر یک به نوعی قائل به ازلی و غیر مخلوق بودن عالم هستی بوده‎اند. ارسطو با قائل شدن به ازلیت مقوله‌های حرکت، زمان، و ماده را مؤلفه‎های اصلی عالم هستی دانسته است و حکم به ازلی و غیر مخلوق بودن جهان هستی می‎دهد. از این حیث است که خدای ارسطو درمقام علت فاعلی عالم هستی، فقط محرک عالم است و هستی‎بخش آن قلمداد نمی‎شود.

وی اظهار کرد: در ادیان ابراهیمی، از جمله اسلام، خالقیت خداوند امری مسلم و بدیهی تلقی می‎شود. از این رو، ابن سینا در مسأله آفرینش عالم از ارسطو فاصله می‎گیرد. در واقع، تصویر سینوی از عالم هستی و خداوند و رابطه این دو با هم متفاوت با تصویری می‎شود که ارسطو ارائه می‎دهد.

نویسنده کتاب «محمول و هستی شناسی» عنوان کرد: ابن سینا با تقسیم حدوث به ذاتی و زمانی مدعی می‎شود که ازلی بودن عالم ازحیث زمانی مستلزم آن نیست که عالم هستی مخلوق خداوند نباشد. از این حیث نزد بوعلی خداوند علت فاعلی عالم است، صرفاً محرک نیست، بلکه معطی وجود به عالم هستی نیز تلقی می شود.

وی افزود: ابن سینا ارسطو را فقط تشریح نکرده بلکه به اصلاح و تغییر نظریات این فیلسوف پرداخته آن هم به مفهوم بزرگ فلسفی و سؤالات مهمی را مطرح می‎کند.

کالبارزیک گفت: در بخشی از کتاب «محمول و هستی‏ شناسی» به ارتباط منطق، عقل و الهیات پرداخته شده است و این کتاب رویکردی فلسفی به آموزه‌های الهیاتی دارد و می‌کوشد با استفاده از روش، مبانی و ادبیات فلسفی، تبیینی عقلانی از آموزه‌های الهیاتی ارائه دهد.

وی با اشاره به بخش‎های این کتاب اظهار کرد: بسیاری از مطالب این کتاب سال‌های سال مورد بحث فلسفه‌دانان و فلسفه‌خوانان در طول تاریخ بوده‌ است، عمده بخش‎های این کتاب به موضوعات هستی‎شناسی و معرفت‌شناسی اختصاص دارد. آنچه در این پژوهش برای من جذابیت داشت این بود که بدانم ابن سینا چه نظری در رابطه با فلسفه ارسطو دارد و چطور آن را تغییر شکل می‎دهد.  

نویسنده کتاب «محمول و هستی‌شناسی» عنوان کرد: برای گردآوری این پژوهش، آثار بسیاری از فلاسفه از جمله خواجه نصیرالدین طوسی، فخر رازی، را مطالعه کرده‎ام و نکته جالب این است که ابن سینا چهره جدید از تاریخ فلسفه الهیات و منطق را نمایان کرده است. همچنین از مباحث منطقی کتاب مقولات شفا و اشارات و کتاب‌های دیگر استفاده کرده‎ام و در حال حاضر بر روی پروژه‎ای باعنوان «میراث‌داران ابن سینا» کار می‎کنم.

وی در پایان صحبت‎های خود در رابطه با شناخت غرب از اندیشه‎های ابن سینا گفت: خیلی‎ها ابن سینا را پزشک حاذق می‎دانند، اما فلاسفه ایشان را بنیادگرا فرض می‎کنند و نظریاتش را پایه و اساس هرچیز می‎دانند.


نظرات کاربران

    نظر خود را درباره این مطلب، با دیگر بازدید کنندگان سایت به اشتراک بگذارید !

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *