تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۳ | شناسه مطلب : ۱۸۳۰۴ | تعداد بازدید : ۱۲۰

ايده اصلي حضور استارتاپ ها در حوزه نشر، تلطيف كردن فضاي نشر و كتاب است

رجایی در نشست بررسی آینده کتاب های الکترونیک با استارتاپ های فعال در حوزه کتاب مطرح کرد:‎

ایده اصلی حضور استارتاپ ها در حوزه نشر، تلطیف کردن فضای نشر و کتاب است

‎رسول رجایی مسئول بخش استارتاپ های سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در نشست بررسی آینده کتاب های الکترونیک با استارتاپ های فعال در حوزه کتاب گفت: ایده اصلی حضور استارتاپ ها در حوزه نشر ، لطیف کردن فضای نشر، شناسایی ذائقه مخاطبان و باز طراحی کردن روش های مختلف عرضه و تولید محتوای نشر است.‎

به گزارش روابط عمومی موسسه خانه کتاب، نشست موسسه خانه کتاب با استارتاپ های فعال در حوزه کتاب (۲۲ اردیبهشت ماه) با حضور بهروز مینایی، مشاور فناوری اطلاعات معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، مجتبی تبریز‌نیا مشاور اجرایی خانه کتاب، احسان سعیدی فر از سامانه آنلاین امانت کتاب، پیمان نوروزی از دانش نگار، دانا خواجوی مدیر استارتاپ بوکت، علی منصور از voop/livebook، مرادی از انجمن ویرایش و درست نویسی، رسول رجایی، مدیر اجرایی بخش استارتاپ‌ها در سی‌ودومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و آزاده نظر‌بلند معاون فناوری و اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب، در موسسه خانه کتاب برگزار شد.

در این نشست، بهروز مینایی گفت: طی جلسه ای با آقای امیرخوراکیان معاون تولید محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور با جمعی از ناشران دیجیتال و الکترونیک بر ایجاد کتابخانه های دیجیتال برخط و امانت دهی کتاب دیجیتال که در کشورهای خارجی مرسوم است اما در ایران مرسوم نیست صحبت شد.

وی ادامه داد: فضای نشر دیجیتال مظلوم است و امکان اطلاع رسانی چندانی در اختیار ندارند؛ بنابراین باید برای این فضا اطلاع رسانی شود. کسانی که چند سال در این عرصه هستند می دانند که قابلیت بهره برداری مالی خوبی هم دارد چرا که نمی خواهد عرصه را بر نشر فیزیکی تنگ کند بلکه مشوق آن هم هست.

مشاور فناوری اطلاعات معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت:  استارتاپ هایی که در وب سایت ها و شبکه های پیام رسان موبایلی در حوزه کتاب کار می کنند به صورت جدی مورد حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی قرار دارند. به گمان من استارتاپ ها به شکلی در حوزه نشر دیجیتال محصول تولید می کنند که به نشر دیجیتال و کیفی سازی سرویس های آن عرصه کمک می کنند.

در ادامه این نشست، حسینی پور با بیان اینکه تعریف استارتاپ ها با نشر الکترونیک و دیجیتال نباید اشتباه گرفته شود، گفت: در فضای جامعه و نمایشگاه کتاب احساس می شد این سه حوزه را با هم اشتباه می گرفتند. معنا و مفهوم استارتاپ ها را می توان در قالب مصاحبه هایی با خبرگزاری کتاب ایران اطلاع رسانی کرد. در فضای علمی جامعه باید این سه حوزه را تفکیک کرد.

وی با اشاره ضرورت توجه به استارتاپ ها از سوی موسسه خانه کتاب گفت: در طرح های «توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی ها» با عنوان پاییزه کتاب، عیدانه کتاب و تابستانه کتاب، کتابفروشی های عضو در سراسر ایران کتاب ها را با تخفیف ارائه می کنند و مبلغ تخفیف از سوی خانه کتاب به کتابفروشی ها پرداخت می شود. بر اساس خرید کتاب در این طرح ها می توان ذائقه خرید مردم در استان های مختلف کشور شناسایی کرد. با استفاده از ظرفیت خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) می توانیم درباره استارتاپ ها و خدماتی که در حوزه نشر و کتاب انجام می دهند اطلاع رسانی کنیم. همچنین، منحصرترین بانک اطلاعات کتاب در خانه کتاب قرار دارد و این موسسه مرجع صدور شابک است . همچنین، بانک اطلاعات اهل قلم و برگزیدگان جایزه کتاب سال و سایر جشنواره های کتابی که از سوی خانه کتاب برگزار می شود در اختیار خانه کتاب است.

وی بیان کرد: آمادگی داریم این ظرفیت ها را در اختیار استارتاپ ها قرار دهیم. موسسه خانه کتاب آمادگی داردبه عنوان یک پایگاه، جلسات و نشست های مشترکی با حضور ناشران، نمایندگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و استارتاپ ها در خانه کتاب برگزار کند تا دغدغه های شما را به گوش دست اندرکاران فعال در این حوزه ها برساند.

 مدیرعامل خانه کتاب با بیان اینکه استارتاپ ها می توانند از فرصت تابستان برای انجام فعالیت های مرتبط با حوزه نشر و کتاب استفاده کنند، گفت: در ایران فعالیت کتاب بعد از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران کاهش پیدا می کند . در این فصل طرح «تابستانه کتاب» هم برگزار می شود و می توان از اوقات فراغت دانش آموزان، اولیاء و استادان استفاده کرد.

وی ادامه داد: همچنین، اولین دوره مسابقه«بخوانیم، بفهمیم، بگوییم» که سال گذشته از سوی خانه کتاب برای دانش آموزان برگزار شد با استقبال خوبی مواجه شد. استارتاپ ها می تواند در این زمینه فعالیت هایی انجام دهند. همچنین در سایر برنامه های خانه کتاب مانند هفته کتاب، جایزه کتاب سال، جشنواره نقد کتاب و سایر جشنواره های کتابی آمادگی داریم فرصت های لازم را در اختیار استارتاپ ها قرار دهیم و متقابلا از ایده های خلاقانه و نوآورانه آنها در حوزه کتاب حمایت کنیم.

در ادامه این نشست، رجایی مسئول بخش استارتاپ های سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با بیان اینکه از بین ۲۸ استارتاپ کشور حدود نصف آنها برای حضور در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اعلام آمادگی کردند، گفت: حدود۱۲ استارتاپ یا در نمایشگاه حاضر نشدند یا نمایشگاه را به خاطر فضای نامناسبی که به این بخش اختصاص یافته بود ترک کردند.

وی با بیان اینکه استارتاپ ها موضوع جدیدی هستند که باید به فلسفه آنها جدی پرداخته شود، گفت: استارتاپ ها گروه های کسب و کارهای کوچک، چابک، ایده محور و خلاق هستند. بنابراین محدود کردن تعریف استارتاپ ها به نشر دیجیتال ظلم در حق آنها است بلکه آنها می تواند بخش خلاق و لطیف حوزه نشر را فراهم کنند و صرفا نیاز نیست بستر دیجیتال داشته باشند هرچند که غالبا برای فراهم کردن و رساندن خدمات خود بستر دیجیتال دارند.

وی ایده اصلی حضور استارتاپ ها در حوزه نشر را لطیف کردن فضای نشر، شناسایی ذائقه مخاطبان عمومی و مردم و مصرف کنندگان و باز طراحی کردن روش های مختلف عرضه و تولید محتوای نشر عنوان کرد و گفت: با این نگاه استارتاپ ها حوزه وسیع تری را در بر می گیرند و زیر مجموعه صنایع خلاق در مجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: نکته جذاب در مورد استارتاپ ها ایده محوری و آشنایی آنها با فناوری های نوین است که این ویژگی ها می تواند حوزه دیجیتال و حوزه های مختلف فناوری را شامل شود. به عنوان نمونه استارتاپ هایی می توانند در حوزه نشر شناسایی شوند که با واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در حوزه پادکست ها، نشر صوتی و استارتاپ هایی که با فناوری های روز دنیا آشنایی دارند را وارد حوزه نشر کنند. فضای استارتاپ ها در حوزه نشر می تواند متنوع تر و وسیع تر از آن چیزی باشد که در حال حاضر وجود دارد.

آزاده نظر بلند نیز در این نشست گفت: ما در خانه کتاب اطلاعات فروش کتاب را نداریم بلکه اطلاعات تولید کتاب در خانه کتاب ثبت می شود. در کنار آن اطلاعات جانبی همچون اطلاعات ناشران کشور، پدیدآورندگان، موضوع و شابک را داریم. به علت بار حقوقی وارد محتوا و متن کتاب نمی شویم.

وی بیان کرد: طرح های فصلی حمایت از کتابفروشی ها ذائقه خرید مصرف کنندگان را نشان می دهند و تنها منبع اطلاعات فروش کتاب در کشور هستند که بر اساس آنها پرفروش ترین کتاب ها و سلیقه بازار قابل تشخیص است. برای همکاری با استارتاپ ها باید نیاز های آنها را بدانیم. ارزشمندی اطلاعات خانه کتاب روزآمدی آن است به عبارتی روز آمدسازی، شیوه ورود و پردازش اطلاعات در این بانک مزیت است.

دانا خواجوی نیز در این نشست گفت: BOOKET یک فرمت منحصر به فرد و یک سامانه‌ی یادگیری و آموزش کتاب‌های درسی است که فعالیت خود را با هدف افزایش بهره‌‌وری آموزشی، پژوهشی و توانمندسازی فضای آکادمیک کشور آغاز کرده‌ است. سعی کردیم این فرمت را در ایران به ناشران دانشگاهی معرفی کنیم اما تعداد کمی از ناشران تاکنون با ما همکاری می کنند. اغلب راضی هستند و اما در مساله فروش گله مند هستند. مشکلات اصلی ما در کار کمبود نیروی انسانی و سرمایه گذار است. سعی کردیم خود را جهانی تر معرفی کنیم و در نمایشگاه فرانکفورت در مسابقه ای با حضور ۶۷ استارتاپ در حوزه محتوا شرکت کردیم که بوکت جزو ۱۰ استارتاپ اول معرفی شد. در ایران هم سعی کردیم این کار را انجام دهیم اما فضایی که در نمایشگاه کتاب به ما داده شد، خیلی مناسب نبود برای همین شرکت نکردیم.

وی گفت: بهتر است ناشران بیشتر با کتاب های الکترونیک آشنا شوند و این اطمینان به آنها داده شود که محتوای کتاب متعلق به آنها است و امنیتش حفظ می شود. زمانی محتوا روی کاغذ منتشر می شد اما اکنون در وب منتشر می شود و نباید نگران هک شدن محتوای آن باشند و حقوق مادی و معنوی آن رعایت می شود.

پیمان نوروزی از دیگر حاضران در این نشست، گفت: دستگاهی تولید کردیم که می تواند در سه سطح برای ما داستان چاپ کند و می توانیم محتوای آن را تغییر دهیم. همچنین می توانیم از راه دور به وسیله وب سرویس آن را به روز و کتاب های جدیدی در آن بارگذاری کنیم. انتظار ما از خانه کتاب این است که ما را به جامعه ناشران معرفی کند وآنها را برای استفاده از نشر الکترونیک تشویق کند.

احسان سعیدی فر از اپلیکیشن کتابدار، نیز با بیان اینکه استارتاپ ها حمایت می خواهند، گفت: بخشی از این حمایت مالی اما بخش بزرگتر آن معنوی است؛ امیدوارم بخش استارتاپ نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فضایی برای شروع بهتر در سال های بعد باشد.

وی ادامه داد: ماموریت ما امانت دادن کتاب است هر چند پلت فرم ما قسمت های دیجیتال و فروش کتاب هم دارد اما در شروع کار با توجه کاهش خوانندگان کتاب های چاپی که متضرر شدن صنعت نشر و پدیدآورندگان را به دنبال دارد سعی کردیم امانت به صوت فیزیک کتاب از طریق اشتراک ما به مشتریان باشد. عمده ترین مشکل ما تامین کتاب است؛ کتاب های ما از طریق چند کتابخانه تامین می شود که تعداد آنها کم است. ما می خواهیم مخزن ما کتاب بیشتری داشته باشد تا بتوانیم کتاب بیشتری امانت دهیم.

مرادی از انجمن ویرایش و درست نویسی نیز در این نشست، گفت: با هدف شناختن زوایایی ناشناخته زبان فارسی، کارگروه های مختلفی را راه اندازی کردیم. یکی از فعالیت ها همکاری با انجمن کسب و کارهای اینترنتی بود که سمینارهایی برگزار کردیم. همچنین، کارگروه «زبان کاران؛ پیوند کسب و کار با زبان فارسی، کار آفرینی در زبان فارسی» راه اندازی کردیم که کار میان رشته ای است و به عبارتی اقتصاد زبان محور است.

علی منصور مدیر عامل LIVEBOOK نیز در این نشست گفت: ما سامانه تعاملی بر اساس واقعیت افزوده هستیم؛ این قابلیت را ما برای اولین بار در حوزه E LEARNINIG اجرا کردیم به طوری که اجرا دادیم کاربرها هم به صفحه های مورد نظر فایل اضافه کنند. محور اصلی ما در آموزش بر اساس رفع تبعیض منابع است تا محتوای مد نظر دانش آموزان را در اختیار آنها قرار دهیم تا همه در توسعه محتوا نقش داشته باشند. برای اولین بار از واقعیت افزوده به این شکل استفاده کردیم تا در دسترس همه باشد.

وی ادامه داد: مخاطب ما دانش آموزان وکسانی هستند که با کتاب سروکار دارند. در نمایشگاه کتاب دیدیم که بحث هزینه کاغذ و مشکلات دیگر دارند، ما به ناشرانی که در حوزه زبان کار می کنند در دو زمینه کمک می کنیم که سی دی و دی وی دی را حذف کنند که برای ناشران آموزشی و دانشگاهی این شیوه کاربردی است چرا که هزینه تمام شده آنها را کاهش می دهد.

منصور بیان کرد: در حوزه آموزش دانش آموزان و کنکوری ها به جنبه کاغذی کتاب برای تست زنی احتیاج دارند. بنابراین نظر ناشران این است که کتاب های آموزشی را نمی توان به دیجیتال تبدیل کرد چرا که مخاطب امروز به بخش چاپی و کاغذی آن احتیاج دارد. ما می خواهیم بین ارکان سنتی پل بزنیم و فضای دیجیتال را به کتاب اضافه کنیم؛ این کار را با واقعیت افزوده انجام می دهیم. در مجموع در سه محور کاهش هزینه تولید شده از طریق حذف صفحه و سی دی، ایجاد کانال درآمد جدید از طریق محتوا و تولید دیتا بیس برای ناشر می توانیم به آنها کمک کنیم. این بسته های محتوایی برای ناشران آموزشی، فرهنگ نامه ها و ناشران کودک و نوجوان مفید است.

در ادامه این نشست، درباره نقش خانه کتاب در آگاه سازی و اطلاع رسانی به ناشران درباره کتاب های الکترونیک از طریق برگزاری جلسات و سمینارها و همکاری و تعامل بین موسسه خانه کتاب و استارتاپ های فعال در حوزه نشر و کتاب بحث و تبادل نظر شد و جنبه های مختلف این همکاری ها بررسی شد.


نظرات کاربران

    نظر خود را درباره این مطلب، با دیگر بازدید کنندگان سایت به اشتراک بگذارید !

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *