تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ | شناسه مطلب : ۱۸۱۲۰ | تعداد بازدید : ۲۴۰

بيمه كتابفروشان بررسي شد

در موسسه خانه كتاب

بیمه كتابفروشان بررسی شد

نشست هم اندیشی با دفتر امور فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان سازمان تامین اجتماعی در مورد بررسی بیمه کتابفروشان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه خانه كتاب، نشست هم اندیشی بررسی بیمه كتابفروشان با حضور شایسته شریعتمداری، معاون دفتر امور فرهنگی و اجتماعی كارفرمایان سازمان تأمین اجتماعی، نیكنام حسینی پور، مدیرعامل موسسه خانه كتاب، مجتبی تبریزنیا مشاور اجرایی موسسه خانه كتاب، محمد حسین قشقایی رئیس گروه مطالعات اداره كل كارفرمایان و سازمان های معاونت فرهنگی و اجتماعی، مژگان بهداروند كارشناس ارشد گروه مطالعات سازمان تامین اجتماعی،  علی حاجی تقی مدیر كتابفروشی ارمغان طوبی، فرهاد تیمورزاده مدیر انتشارات تیمورزاده، اردشیر بهجت مدیر كتابفروشی بهجت، محسن بهشتیان؛ مدیر كتابفروشی لارستان، علی اسماعیلی؛ مدیرعامل انجمن كتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی «خوشه»، فرشته سنگری مدیر كتابفروشی افرا كتاب در موسسه خانه كتاب برگزار شد.

 

در ابتدای این جلسه حسینی پور با اشاره به دغدغه هایی كه در حوزه كتابفروشان مطرح است،گفت: با توجه به این دغدغه ها، در برنامه ششم توسعه برای تعرفه آب، برق و گاز تسهیلاتی در نظر گرفته شده است كه آیین نامه اجرایی آن برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال شده است. این حمایت ها برای آن است كه این پاتوق های فرهنگی  بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

وی بیان كرد: موضوع تامین اجتماعی و معافیت ها یكی از دغدغه هایی است كه معمولا كتابفروشان در جلسات مشتركی كه معمولا برگزار می شود مطرح می كنند. همچنین، عدم اطلاع رسانی قوانین تصویب شده از سوی سازمان تامین اجتماعی به كتابفروشان بخشی از مشكلات آنها است.  به دلیل ارتباط مستمر كتابفروشان با خانه كتاب می توانیم بخش نامه های مربوط به صنف كتابفروشان را در سایت درج كنیم تا كتابفروشان و ناشران در جریان آخرین تغییرات قرار بگیرند. تمام تلاش ما این است كه مشكلات كتابفروشان از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجلس شورای اسلامی و دولت با تصویب قانون حل شود.

مدیرعامل خانه كتاب عنوان كرد: یكی از برنامه های ما اجرای طرح هایی است كه خدمات به كتابفروشان را تسهیل كند. در دوره های گذشته نگاه و توجه در قالب فیلم، زینك و كاغذ به سمت ناشران بود و این موضوع افزایش روز افزون ناشران را به دنبال داشت. نتیجه این اتفاق معادله نابرابر بین ناشران و كتابفروشان بود.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ به بعد با حضور دكتر صالحی در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  دغدغه توجه به كتابفروشی ها مطرح شد و به دنبال آن، برنامه های متنوعی در قالب طرح های فصلی یارانه حمایتی از كتابفروشی ها، تسهیلات برای توسعه و تجهیز كتابفروشی ها و هم افزایی سازمان هایی غیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شد.

مدیرعامل خانه كتاب  با تاكید بر اینكه كتابفروشان سلول های تنفسی شهر هستند، گفت: كتابفروشان به عنوان یكی از حلقه های تاثیرگذار حوزه نشر اگر نباشند جامعه  نمی تواند نفس بكشد.

در ادامه این نشست، شایسته شریعتمداری گفت: سازمان تامین اجتماعی باید به سمت مخاطبان برود و برای تحقق این هدف واحد معاونت فرهنگی سازمان تامین اجتماعی شكل گرفت. هرچند هدف سازمان حل مشكلات صنف های مختلف است اما رسیدن به این هدف با شرایط  اقتصادی دوران كنونی و با عضویت حدود ۴۲ میلیون نفر زیر پوشش سازمان، كار بسیار سختی است.

وی با بیان اینكه همه صندوق­های بیمه­گر در سراسر دنیا مشكلات عدیده­ای دارند، گفت: این صندوق ها سعی می­كنند با تصویب قوانین، مشكلات را حل كنند. بخش معاونت فرهنگی سازمان تامین اجتماعی تمام تلاش خود را برای كمك به فرهنگ جامعه انجام می­دهد.

در ادامه، محمدحسین قشقایی عنوان كرد: در شرایط كنونی كه سازمان تامین اجتماعی به بانك­ها بدهكار است نمی تواند از عهده كمك به كتابفروشان بر بیاید. معافیت بیمه­ای برای این قشر فرهنگی به دلیل اینكه باید در چارچوب قانون باشد بدون تصویب قابلیت اجرایی از سوی سازمان تامین اجتماعی را ندارد.

وی ادامه داد: پیشنهاد می كنم برای حل مطالبات كتابفروشان از طریق اتحادیه ناشران و كتابفروشان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت كار پیگیری شود. سازمان تامین اجتماعی یك نهاد عمومی غیر دولتی است كه با سازمان مالیاتی كاملا متفاوت و متمایز است.  

در ادامه، فرهاد تیمورزاده مهمترین مشكل كتابفروشان را فقدان قانون دانست و گفت: كلید حل مشكلات كتابفروشان رعایت چارچوب قانون است. كمك سازمان تامین اجتماعی به صنف كتابفروشان برای آنها از نظر روانی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی بیان كرد: صنف كتاب و كتابفروشی نیاز به همراهی دارد. در كتاب قانون كار تامین اجتماعی تمامی صنوف از جمله چاقوسازان هم جز موارد قانون بیمه ­ای می­ شوند اما كتابفروش و پخشی­ ها چون تولیدی نیستند شامل حال قانون بیمه ­ای نمی ­شوند. حق­ بیمه­ ای كه در كل سال سازمان تامین اجتماعی باید به كتابفروشان فعال كشوری كه شاید تعدادشان به ۱۰۰۰ هم نمی ­رسد كه در مقابل دیگر رقم ­های پرداختی سازمان، بسیار ناچیز است اما همین رقم بسیار اندك برای كتابفروشان و كارمندانشان بسیار راه­گشا است.

این فعال نشر  ادامه داد: اگر عشق و علاقه به حرفه كتابفروشی و كتاب نباشد با توجه به شرایط بحرانی كشور هیچ كتابفروشی نمی تواند به حیات خود ادامه دهد. كتابفروشان بزرگ اگر در كنار فروش كتاب منبع درآمدی نداشته باشند نمی­توانند به حیات خود ادامه دهند.  

تیمور زاده اظهار كرد: در حل مشكل كتابفروشان باید از كمیسیون فرهنگی مجلس و دولت كمك بگیریم در غیر این صورت برگزاری این جلسات به نتیجه نخواهد رسید. در دوران ریاست پیشین سازمان تامین اجتماعی، مرحوم نوربخش، كارگروه و جلساتی تشكیل و تمامی این موارد مطرح شد و با اینكه شخص ایشان كاملا اهل كتاب و فرهنگ بودند اما چون در سطح بالاتر به صورت قانون تصویب نشد مشكلات همچنان باقی ماند. همچنین در جلسه با مرحوم نوربخش به این نتیجه رسیده بودیم كه در ادارات بیمه گیشه مخصوص كتابفروشان گذاشته شود و متصدیان آن هم تا حدودی با حوزه كتاب و فرهنگ آشنا باشند. در بسیاری مواقع بین بازرسین اداره بیمه و كتابفروش یا ناشر در زمان بازدید درگیری­های فیزیكی رخ می­دهد كه علت آن عدم آگاهی بازرسین از صنف كتابفروشی و ناشرین است و هیچ شناختی از كتاب و حوزه فرهنگ ندارند.

 

وی بیان كرد: یكی از دغدغه­های كتابفروشان، پیامك­های گاه و بی­گاه جریمه است كه باعث تضعیف روحیه كتابفروش و ناشر می­شود. مشكل اصلی كتابفروشان این است چون همه كارهای پرداختی بیمه و مالیات از طریق سایت انجام می شود و شاید كتابفروشان اصلا نیازی به رجوع به ادارات بیمه و سازمان نداشته باشد از دستورالعمل­های جدید سازمان تامین اجتماعی هیچ اطلاعی ندارند. در سامانه ثبت بیمه مشكل طبقه بندی شغلی وجود دارد كه باید حل شود به این دلیل كه نیروی ورزیده در كتابفروشی كه عملا مدیر كتابفروشی است حق بیمه او را با عنوان اپراتور رد  می كنند  كه این مبلغ بسیار پایین است.

 

اسماعیلی از دیگر  حاضران در این نشست گفت: حمایت از كتابفروش در حقیقت حمایت از یك زنجیره است كه همه حلقه های صنعت نشر از جمله ناشران، پخشی­ها و قشر كتابخوان را در بر می گیرد و رونق كتابفروشی ها رونق همه حلقه های نشر است. مهمترین دغدغه كتابفروشان نداشتن امنیت شغلی و بیمه است.

 

در ادامه این جلسه، بهشتیان مدیر  كتابفروشی لارستان با بیان اینكه طی چند سال اخیر مشكل كتابفروشان، مشكل بقا است، گفت: دو راه به بقای كتابفروشان كمك می كند. راه اول افزایش درآمد است. در این باره باید به راه های فروش بیشتر فكر كرد. اما راه دوم كاهش هزینه از طریق كاهش مالیات و كاهش حق بیمه است.

علی حاجی تقی، مدیر كتابفروشی ارمغان طوبی نیز در این نشست،  مراكز پخش را زیان بارترین حلقه حوزه نشر دانست و گفت: از این مراكز جایی حمایت نمی شود بنابراین دیده نمی شوند. در نتیجه  به سمت فعالیت های زیر زمینی كشیده می شوند و قاچاق كتاب و كتاب سازی رواج پیدا می كند. صنعت نشر یك صنعت زیان ده است و سودی ندارد و با یارانه سرپا مانده است.

وی با بیان اینكه كتابفروشی ها ویترین كتاب ها هستندگفت: در جدول مشاغل برای كاركنان كتابفروشی باید مشاغلی متناسب با وظایف و تخصص آنها اضافه شود.

اردشیر بهجت مدیر كتابفروشی بهجت نیز در این نشست عنوان كرد: هرچند اوضاع ناشران خوب نیست اما كتابفروشان و ناشران جزو یك صنف هستند و باید از نظر قوانین و امتیازات با هم برابر باشند. ادامه حیات كتابفروشی ها در شرایط فعلی جامعه بسیار سخت است و كتابفروشانی كه ناشر هستند توانسته اند تا حدودی كتابفروشی را از طریق درآمدهای نشر سرپا نگه دارند.

فرشته سنگری مدیر كتابفروشی افرا كتاب نیز در این نشست با بیان اینكه باید همه حلقه های نشر اعم از ناشر، مركز پخش، كتابفروشان محلی  و  پدیدآورندگان را دید،گفت: كتابفروشان نمی توانند كارمند های ورزیده داشته باشند چرا كه  حقوق آنان پایین است و از امنیت شغلی برخوردار نیستند. بنابراین شاید لازم باشد بخشی از یارانه ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه هزینه شود.

در این جلسه پیشنهاد شد بخشی از یارانه های كتاب به بیمه كتابفروشان اختصاص یابد زیرا این نحوه مصرف  یارانه كه به امور زیربنایی و زیرساختی معطوف می شود به مراتب بهتر از توزیع مستقیم آن است. الگوی مشابه آن بیمه اهل قلم و صندوق اعتباری نویسندگان و هنرمندان است.

 

 


نظرات کاربران

    نظر خود را درباره این مطلب، با دیگر بازدید کنندگان سایت به اشتراک بگذارید !

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *