تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۱۵ | شناسه مطلب : ۱۸۰۳۹ | تعداد بازدید : ۲۵۸

عرضه كتاب هاي كتابفروشي ها در سايت خانه كتاب

پشتیبانی دیتایی رایگان برای کتابفروشی ها

عرضه کتاب های کتابفروشی ها در سایت خانه کتاب

مدیرعامل موسسه خانه کتاب، در نخستین روز از دهمین نشست سراسری کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی"خوشه"بیان کرد: خانه کتاب آمادگی دارد به دو صورت دیگر خدمات خود را به کتابفروشان عرضه و به توسعه کسب‌وکار آن‌ها کمک کند: ۱. پشتیبانی دیتایی رایگان (کاهش هزینه و زمان ثبت اطلاعات کتاب‌هایی که وارد کتابفروشی می‌شود) ۲. بازاریابی (عرضۀ کتاب های کتابفروشی در سایت خانه کتاب و هدایت مخاطبان و خریداران به آن کتابفروشی). کتابفروشی‌هایی که آمادگی همکاری دارند از طریق شرکت‌های نرم‌افزاری فروششان تقاضای خود را به خانه کتاب ارسال کنند.


به گزارش روابط عمومی موسسه خانه کتاب، دهمین نشست سراسری کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی «خوشه»، امروز و فردا (۱۵ و ۱۶ آذرماه)، با حضور شخصیت‌ها و مسئولان فرهنگی و ۱۰ کتابفروش عضو انجمن «خوشه» از سراسر کشور، در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی در حال برگزاری است. 
نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب به‌عنوان یکی از سخنرانان روز نخست این همایش، گفت: کتابفروشی به مفهوم امروزی حدود ۲۰۲ سال سابقه دارد (از ۱۱۹۵ شمسی). در این دو سده که ۳۰ سال اول به تناوب و سیار هم بوده، اما ۱۷۰ سال است که کتابفروشی به مفهوم امروزی داشتیم؛ یعنی محلی ثابت برای فروش کتاب در ایران. در این دو سده یا ۱۷۰ سال، همیشه شمار کتابفروشان بر ناشران پیشی داشته اما از ۳۰ سال پیش یعنی یک دهه بعد از انقلاب اسلامی ایران، کاهش کتابفروشان شروع شد و یا ناشران رو به افزایش نهادند. این روند کاهشی در اوایل به کندی بود، ولی به مرور شیب آن تندتر شد و هم روند تعطیلی و هم روند تغییر شغل آن‌ها سیر پرشتابی گرفته است.
 
وی ادامه داد: حدود ۶۰ سال پیش که در تهران ۱۵۰ کتابفروشی وجود داشت، به‌طور متوسط هر سال ۷۰۰ عنوان کتاب چاپ می‌شد، حال تصور کنید با یک‌صد هزار مجلد در سال فقط در تهران به چند کتابفروش نیاز است تا همه کتاب‌ها دیده شوند؟ در ایران به‌جز در سال‌های خاصی مثل ۵۷ تا ۵۹ و یا ۷۷ تا ۷۹ همیشه و همواره کتابفروش‌ها نسبت به صنوف دیگر با اقبال کمتری مواجه بوده‌اند. حدود ۵۰ سال پیش خبری در روزنامه اطلاعات منتشر شده مبنی بر اینکه «یک کتابفروشی برای رفع خستگی به قهوه‌خانه‌ای در امیریه رفت، قهوه‌‌خانه‌چی از او پرسید که چرا پکری؟ کتابفروش گفته بود نه کسی کتاب دارد که بفروشد و نه شخصی حتی برای ورق زدن به کتابفروشی می‌آید و پس از گفت‌وگو با قهوه‌‌خانه‌چی و تا زمانی که او رفت قهوه بیاورد به خواب ابدی فرو رفت.» بنابراین می‌بینیم که مشکل ویترین از اول همراه و همزاد و کتابفروشان بوده است.
مدیرعامل خانه کتاب، اظهار کرد: امروز در ایران ویترین برای عرضه کتاب کم است. کتابفروشی، خرید کتاب، مطالعه و کتابخوانی چهار موضوع متفاوت است. به باور من یکی از مشکلات جدی و اساسی کتابفروشان، آموزش است و عدم آموزش کتابفروشان خودش بزرگترین معضل است، زیرا کتابفروشی به باور من علم و هنر است و کتابفروش باید هنر ارتباط با مخاطب را داشته باشد. کتابفروشی صنعت هم است، چراکه باید خودگردان و درآمدزا باشد و اگر بخواهد با یارانه ادامه حیات دهد، تبدیل به صنعتی نمی‌شود. بنابراین کتابفروشی از یک منظر فرهنگی است و از منظر دیگر اقتصادی. فرهنگ مدار اقتصادی باید صحنه گردان کتابفروشی باشد. از این‌رو در کشورهایی که کتابفروشی یک صنعت و هنر و علم بوده، درآمدزا است و حتی در بحث آموزش هنر ایستادن کتابفروش در مقابل مخاطب با حساب و کتاب بود. چیدمان کتاب‌های کتابفروش یک علم است، جمعیت‌شناسی و مخاطب‌شناسی یک علم است که یک فروشنده کتاب بداند چه کتابی با جغرافیای کتابفروش همخوانی دارد.
 
حسینی‌پور افزود: کتابفروش دکان‌داری نیست، بلکه منشأ و مبدا فرهنگ‌زایی است، در دانشگاه دانش را انتقال می‌دهند و در کتابفروشی فردی بسته دانش را انتقال می‌دهد، پس کتابفروشی به نوعی دانشگاهی کوچک است در یک محل یا منطقه یا شهر. در حقیقت کتابفروش و حتی کتابداران درمانگران روح و روان هستند. چگونه است که داروگر و دکتر داروساز نسخه دارو برای جسم شما می‌سازد، کتابفروش نسخه روح را می‌نویسد. من خیلی خوشحال شدم که انجمن خوشه کارگاه‌هایی را برای افزایش دانش کتابفروشان برگزار کرده و این را نقطه عطفی در تاریخ کتابفروشی می‌دانم، چون ما در ایران ۶۰ سال پیش کلاس‌های تربیت کتابفروش داشتیم و در اتحادیه ناشران، کتابفروشان دوره می‌دیدند و کتابفروش شرح درس و عنوان درس داشت. بنابراین می‌بینیم که بحث آموزش و نوآوری از همان موقع مطرح و دغدغه اصحاب فرهنگ و انتقال دهندگان دانش بوده است، زیرا کتابفروشی به قول وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی «تنها واسطه انتقال کتاب به دست مخاطب نیست بلکه پاتوق فرهنگی به حساب می‌آید».
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب همچنین گفت: کتابفروشی‌ها دریچه‌های شهر هستند و تحقیقات هم نشان داده هر جا کتابفروشی‌های بیشتری وجود داشته به همان نسبت آسیب‌های اجتماعی هم کاهش پیدا کرده‌اند. کتابفروشی‌ها فقط فروشنده و عرضه‌کننده کتاب نیستند، بلکه کانون‌های فرهنگی و پاتوق‌های گفت‌وگوی فرهنگی هستند

. جلوگیری از تعطیلی، حفظ و گسترش و افزایش این مراکز ضرورت و اهمیت دارد. به طور کلی کتابفروشی های زنجیره ای، هایپر کتاب ها  و کتابفروشی های محلی هر کدام در بستری خاص از تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه شکل گرفته اند و نمی توان هر یک را نفی مطلق یا تایید یکسره کرد. مثلا کتابفروشی های محلی می توانند پاتوق اهل کتاب و فدهنگ و هنر باشند. اما هایپر کتاب ها کمتر فاقد چنین کارکردی هستند یا کتابفروشی های محلی بیشتر مخاطبان حرفه ای کتاب را جذب می کنند و هایپرکتاب ها بیشتر مخاطبان عام را. برای آنکه هر یک از بخش های بازار بتواند کارکردهای مثبتی برای عرضه کتاب داشته باشند، باید روش های مدیریتی را برای آنها به کار بست و کارکردهای مثبت هر یک را تقویت کرد.تنها در این صورت است که می توانبه یک تعامل سازنده و مثبت میان بسترهای گوناگون فروش کتاب امید داشت. به شکلی که
هیچ یک تهدیدی جدی علیه دیگری قلمداد نشوند .البته که باید دولت هم در زمینه طرح واجرای سیاستهای حمایتی وهم در زمینه تدوین قوانین مربوط به حوزه کتاب توجه ویژه ای به کتابفروشی های محلی ومستقل داشته باشد .اگر می خواهیم کتابفروشی های محلی توانایی اداره خود راداشته باشند ودر برابر تهدیدات دنیای امروز سرپا بمانند ،نگاه وعمل دولت باید به گونه ای باشد که در مدیریت منابع ،منافع کتابفروشی های محلی رادرراس اهداف توزیع ثروت قرار دهد. تحولات اجتماعی وتکنولوژیک یه دهه گذشته هم فرصت تازه ای پیش روی کتابفروشان نهاده وهم تهدیداتی رابرای انها رقم زده است. به  همین دلیل در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقداماتی برای بقا و ادامه حیات کتابفروشان برنامه‌ریزی شده است.
وی در این‌باره توضیح داد: نخست سعی کردیم جلوی روند کاهشی کتابفروشی‌ها را بگیریم؛ طرح‌های گوناگونی تعریف کردیم که یکی از آن‌ها حمایت‌های فصلی است و در این راستا عیدانه، تابستانه، پاییزه و زمستانه را در دستور کار قرار داده‌ایم و سعی می‌کنیم به مرور خطاهای آن را کمتر کنیم و با همفکری و هم‌اندیشی و استفاده از خرد جمعی، آن‌ها را ارتقا دهیم. باید فرهنگ مراجعه به کتابفروشی را ارتقا دهیم و نسل جدید را عادت دهیم که به کتابفروشی مراجعه کنند. یکی از اهداف این طرح‌های فصلی این است که فرصت‌ها و عادت هایی را برای مردم جهت مراجعه به کتابفروشی‌ها ایجاد کند . طرح توزیع یارانه از طریق کتابفروشی‌ها یکی از راه‌های حفظ و توسعه کتابفروشی‌ها است. برخی تخلفات و سوءاستفاده‌ها و فروش‌های غیرواقعی موجب تضعیف طرح و شاید توقف آن می‌شود، لذا پابندی به آیین‌نامه و منشور اخلاقی و مشارکت صادقانه و فروش واقعی ضرورت تداوم طرح است.
 
حسینی‌پور ادامه داد: اقدام دیگر، ایجاد تسهیلات با حداقل کارمزد برای کتابفروشان در مناطق مختلف کشور و به جز تهران بود که در سال ۹۶ به تعدادی این وام تعلق گرفت و قرار است تداوم داشته باشد. اقدامات قانونی که با همکاری و پیگیری وزارتخانه و معاونت امور فرهنگی و برنامه ششم توسعه در بند ج ماده ۹۲ آمده است «دولت و شهرداری‌ها و سازمان آب و فاضلاب با ارائه تعرفه فرهنگی و یا پروانه ساختمان در زمینه آب و برق، گاز، حمل و نقل و پست با استفاده از کاربری فرهنگی در فضاهای مسکونی از کتابفروشان، ناشران و مطبوعات که دارای مجوزهای قانونی لازم هستند حمایت کنند.» تبصره : آیین نامه اجرایی موضوع این بند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نیرو، کشور و نفت تدوین و به تصویب هیات وزیران برسد. مشارکت شهرداری‌ها و سازمان‌های دیگر از جمله تأمین اجتماعی نیز باید به‌کار گرفته شود. استفاده از اماکن مسکونی برای کتابفروشی و پاتوق کتاب از جمله آن‌ها است.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب، تصریح کرد: خانه کتاب آمادگی دارد به دو صورت دیگر خدمات خود را به کتابفروشان عرضه و به توسعه کسب‌وکار آن‌ها کمک کند: ۱. پشتیبانی دیتایی رایگان (کاهش هزینه و زمان ثبت اطلاعات کتاب‌هایی که وارد کتابفروشی می‌شود) ۲. بازاریابی (عرضۀ کتاب های کتابفروشی در سایت خانه کتاب و هدایت مخاطبان و خریداران به آن کتابفروشی). کتابفروشی‌هایی که آمادگی همکاری دارند از طریق شرکت‌های نرم‌افزاری فروششان تقاضای خود را به خانه کتاب ارسال کنند. خانه کتاب آمادگی دارد با شرکت‌های نرم‌افزاری متقاضی برای فراهم کردن این بستر مذاکره کند و دیتای رایگان در اختیار آن‌ها بگذارد و متقابلاً کتاب‌های موجود کتابفروشان را برای بازاریابی به سایت خانه کتاب ارسال کنند. خانه کتاب به منظور حفظ رقابت بازار و حمایت از بخش خصوصی اقدام به تولید نرم‌افزار جامع و متکی به دیتای خانه کتاب نکرد، بلکه مایل است از شرکت‌های فعال حمایت کند.
 
وی در پایان گفت: نکته آخر هم اطلاع‌رسانی نشانی و مشخصات کتابفروشان است که درصددیم کامل و روی سایت خانه کتاب بارگذاری شود. به نظرم طرح‌های ما لازم است اما کافی نیست، چراکه باید باتوجه به مشکلات روزافزون کارهای دیگری هم صورت پذیرد. تجربه نشان داده که رفع اساسی مشکل‌های هر صنف باید به دست همان صنف انجام شود، زیرا فکر درون‌زا اثر و ثمر بیشتری از نظریه‌پردازی‌های انتزاعی دارد. شمایی که از نزدیک و در صف مقدم و خط اول حوزه فرهنگ هستید به ما بگویید چه کارهایی باید انجام شود. طرح و ایده‌های خود را به هم‌اندیشی جمعی بگذارید و زمانی که به تصویب عقل جمعی رسید، نمایندگان این گروه یا گروه‌های دیگر با نهادهای ذی‌ربط جلسه برگزار کنند و به یک ایده نهایی برسند. حتما با این تعامل به نقطه‌هایی خواهیم رسید که اگر نگوییم همه مشکل‌ها، اما بخش عمده‌ای از معضل‌های امروزی از بین خواهد رفت و کتابفروشی رونقی بیش از پیش می‌گیرد.


نظرات کاربران

    نظر خود را درباره این مطلب، با دیگر بازدید کنندگان سایت به اشتراک بگذارید !

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *