تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۱۵ | شناسه مطلب : ۱۸۰۳۹ | تعداد بازدید : ۲۰۹

عرضه كتاب هاي كتابفروشي ها در سايت خانه كتاب

پشتیبانی دیتایی رایگان برای كتابفروشی ها

عرضه كتاب های كتابفروشی ها در سایت خانه كتاب

مدیرعامل موسسه خانه کتاب، در نخستین روز از دهمین نشست سراسری کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی"خوشه"بیان کرد: خانه کتاب آمادگی دارد به دو صورت دیگر خدمات خود را به کتابفروشان عرضه و به توسعه کسب‌وکار آن‌ها کمک کند: ۱. پشتیبانی دیتایی رایگان (کاهش هزینه و زمان ثبت اطلاعات کتاب‌هایی که وارد کتابفروشی می‌شود) ۲. بازاریابی (عرضۀ کتاب های کتابفروشی در سایت خانه کتاب و هدایت مخاطبان و خریداران به آن کتابفروشی). کتابفروشی‌هایی که آمادگی همکاری دارند از طریق شرکت‌های نرم‌افزاری فروششان تقاضای خود را به خانه کتاب ارسال کنند.


به گزارش روابط عمومی موسسه خانه كتاب، دهمین نشست سراسری كتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی «خوشه»، امروز و فردا (۱۵ و ۱۶ آذرماه)، با حضور شخصیت‌ها و مسئولان فرهنگی و ۱۰ كتابفروش عضو انجمن «خوشه» از سراسر كشور، در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی در حال برگزاری است. 
نیكنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه كتاب به‌عنوان یكی از سخنرانان روز نخست این همایش، گفت: كتابفروشی به مفهوم امروزی حدود ۲۰۲ سال سابقه دارد (از ۱۱۹۵ شمسی). در این دو سده كه ۳۰ سال اول به تناوب و سیار هم بوده، اما ۱۷۰ سال است كه كتابفروشی به مفهوم امروزی داشتیم؛ یعنی محلی ثابت برای فروش كتاب در ایران. در این دو سده یا ۱۷۰ سال، همیشه شمار كتابفروشان بر ناشران پیشی داشته اما از ۳۰ سال پیش یعنی یك دهه بعد از انقلاب اسلامی ایران، كاهش كتابفروشان شروع شد و یا ناشران رو به افزایش نهادند. این روند كاهشی در اوایل به كندی بود، ولی به مرور شیب آن تندتر شد و هم روند تعطیلی و هم روند تغییر شغل آن‌ها سیر پرشتابی گرفته است.
 
وی ادامه داد: حدود ۶۰ سال پیش كه در تهران ۱۵۰ كتابفروشی وجود داشت، به‌طور متوسط هر سال ۷۰۰ عنوان كتاب چاپ می‌شد، حال تصور كنید با یك‌صد هزار مجلد در سال فقط در تهران به چند كتابفروش نیاز است تا همه كتاب‌ها دیده شوند؟ در ایران به‌جز در سال‌های خاصی مثل ۵۷ تا ۵۹ و یا ۷۷ تا ۷۹ همیشه و همواره كتابفروش‌ها نسبت به صنوف دیگر با اقبال كمتری مواجه بوده‌اند. حدود ۵۰ سال پیش خبری در روزنامه اطلاعات منتشر شده مبنی بر اینكه «یك كتابفروشی برای رفع خستگی به قهوه‌خانه‌ای در امیریه رفت، قهوه‌‌خانه‌چی از او پرسید كه چرا پكری؟ كتابفروش گفته بود نه كسی كتاب دارد كه بفروشد و نه شخصی حتی برای ورق زدن به كتابفروشی می‌آید و پس از گفت‌وگو با قهوه‌‌خانه‌چی و تا زمانی كه او رفت قهوه بیاورد به خواب ابدی فرو رفت.» بنابراین می‌بینیم كه مشكل ویترین از اول همراه و همزاد و كتابفروشان بوده است.
مدیرعامل خانه كتاب، اظهار كرد: امروز در ایران ویترین برای عرضه كتاب كم است. كتابفروشی، خرید كتاب، مطالعه و كتابخوانی چهار موضوع متفاوت است. به باور من یكی از مشكلات جدی و اساسی كتابفروشان، آموزش است و عدم آموزش كتابفروشان خودش بزرگترین معضل است، زیرا كتابفروشی به باور من علم و هنر است و كتابفروش باید هنر ارتباط با مخاطب را داشته باشد. كتابفروشی صنعت هم است، چراكه باید خودگردان و درآمدزا باشد و اگر بخواهد با یارانه ادامه حیات دهد، تبدیل به صنعتی نمی‌شود. بنابراین كتابفروشی از یك منظر فرهنگی است و از منظر دیگر اقتصادی. فرهنگ مدار اقتصادی باید صحنه گردان كتابفروشی باشد. از این‌رو در كشورهایی كه كتابفروشی یك صنعت و هنر و علم بوده، درآمدزا است و حتی در بحث آموزش هنر ایستادن كتابفروش در مقابل مخاطب با حساب و كتاب بود. چیدمان كتاب‌های كتابفروش یك علم است، جمعیت‌شناسی و مخاطب‌شناسی یك علم است كه یك فروشنده كتاب بداند چه كتابی با جغرافیای كتابفروش همخوانی دارد.
 
حسینی‌پور افزود: كتابفروش دكان‌داری نیست، بلكه منشأ و مبدا فرهنگ‌زایی است، در دانشگاه دانش را انتقال می‌دهند و در كتابفروشی فردی بسته دانش را انتقال می‌دهد، پس كتابفروشی به نوعی دانشگاهی كوچك است در یك محل یا منطقه یا شهر. در حقیقت كتابفروش و حتی كتابداران درمانگران روح و روان هستند. چگونه است كه داروگر و دكتر داروساز نسخه دارو برای جسم شما می‌سازد، كتابفروش نسخه روح را می‌نویسد. من خیلی خوشحال شدم كه انجمن خوشه كارگاه‌هایی را برای افزایش دانش كتابفروشان برگزار كرده و این را نقطه عطفی در تاریخ كتابفروشی می‌دانم، چون ما در ایران ۶۰ سال پیش كلاس‌های تربیت كتابفروش داشتیم و در اتحادیه ناشران، كتابفروشان دوره می‌دیدند و كتابفروش شرح درس و عنوان درس داشت. بنابراین می‌بینیم كه بحث آموزش و نوآوری از همان موقع مطرح و دغدغه اصحاب فرهنگ و انتقال دهندگان دانش بوده است، زیرا كتابفروشی به قول وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی «تنها واسطه انتقال كتاب به دست مخاطب نیست بلكه پاتوق فرهنگی به حساب می‌آید».
 
مدیرعامل موسسه خانه كتاب همچنین گفت: كتابفروشی‌ها دریچه‌های شهر هستند و تحقیقات هم نشان داده هر جا كتابفروشی‌های بیشتری وجود داشته به همان نسبت آسیب‌های اجتماعی هم كاهش پیدا كرده‌اند. كتابفروشی‌ها فقط فروشنده و عرضه‌كننده كتاب نیستند، بلكه كانون‌های فرهنگی و پاتوق‌های گفت‌وگوی فرهنگی هستند

. جلوگیری از تعطیلی، حفظ و گسترش و افزایش این مراكز ضرورت و اهمیت دارد. به طور كلی كتابفروشی های زنجیره ای، هایپر كتاب ها  و كتابفروشی های محلی هر كدام در بستری خاص از تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه شكل گرفته اند و نمی توان هر یك را نفی مطلق یا تایید یكسره كرد. مثلا كتابفروشی های محلی می توانند پاتوق اهل كتاب و فدهنگ و هنر باشند. اما هایپر كتاب ها كمتر فاقد چنین كاركردی هستند یا كتابفروشی های محلی بیشتر مخاطبان حرفه ای كتاب را جذب می كنند و هایپركتاب ها بیشتر مخاطبان عام را. برای آنكه هر یك از بخش های بازار بتواند كاركردهای مثبتی برای عرضه كتاب داشته باشند، باید روش های مدیریتی را برای آنها به كار بست و كاركردهای مثبت هر یك را تقویت كرد.تنها در این صورت است كه می توانبه یك تعامل سازنده و مثبت میان بسترهای گوناگون فروش كتاب امید داشت. به شكلی كه
هیچ یك تهدیدی جدی علیه دیگری قلمداد نشوند .البته كه باید دولت هم در زمینه طرح واجرای سیاستهای حمایتی وهم در زمینه تدوین قوانین مربوط به حوزه كتاب توجه ویژه ای به كتابفروشی های محلی ومستقل داشته باشد .اگر می خواهیم كتابفروشی های محلی توانایی اداره خود راداشته باشند ودر برابر تهدیدات دنیای امروز سرپا بمانند ،نگاه وعمل دولت باید به گونه ای باشد كه در مدیریت منابع ،منافع كتابفروشی های محلی رادرراس اهداف توزیع ثروت قرار دهد. تحولات اجتماعی وتكنولوژیك یه دهه گذشته هم فرصت تازه ای پیش روی كتابفروشان نهاده وهم تهدیداتی رابرای انها رقم زده است. به  همین دلیل در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقداماتی برای بقا و ادامه حیات كتابفروشان برنامه‌ریزی شده است.
وی در این‌باره توضیح داد: نخست سعی كردیم جلوی روند كاهشی كتابفروشی‌ها را بگیریم؛ طرح‌های گوناگونی تعریف كردیم كه یكی از آن‌ها حمایت‌های فصلی است و در این راستا عیدانه، تابستانه، پاییزه و زمستانه را در دستور كار قرار داده‌ایم و سعی می‌كنیم به مرور خطاهای آن را كمتر كنیم و با همفكری و هم‌اندیشی و استفاده از خرد جمعی، آن‌ها را ارتقا دهیم. باید فرهنگ مراجعه به كتابفروشی را ارتقا دهیم و نسل جدید را عادت دهیم كه به كتابفروشی مراجعه كنند. یكی از اهداف این طرح‌های فصلی این است كه فرصت‌ها و عادت هایی را برای مردم جهت مراجعه به كتابفروشی‌ها ایجاد كند . طرح توزیع یارانه از طریق كتابفروشی‌ها یكی از راه‌های حفظ و توسعه كتابفروشی‌ها است. برخی تخلفات و سوءاستفاده‌ها و فروش‌های غیرواقعی موجب تضعیف طرح و شاید توقف آن می‌شود، لذا پابندی به آیین‌نامه و منشور اخلاقی و مشاركت صادقانه و فروش واقعی ضرورت تداوم طرح است.
 
حسینی‌پور ادامه داد: اقدام دیگر، ایجاد تسهیلات با حداقل كارمزد برای كتابفروشان در مناطق مختلف كشور و به جز تهران بود كه در سال ۹۶ به تعدادی این وام تعلق گرفت و قرار است تداوم داشته باشد. اقدامات قانونی كه با همكاری و پیگیری وزارتخانه و معاونت امور فرهنگی و برنامه ششم توسعه در بند ج ماده ۹۲ آمده است «دولت و شهرداری‌ها و سازمان آب و فاضلاب با ارائه تعرفه فرهنگی و یا پروانه ساختمان در زمینه آب و برق، گاز، حمل و نقل و پست با استفاده از كاربری فرهنگی در فضاهای مسكونی از كتابفروشان، ناشران و مطبوعات كه دارای مجوزهای قانونی لازم هستند حمایت كنند.» تبصره : آیین نامه اجرایی موضوع این بند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همكاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نیرو، كشور و نفت تدوین و به تصویب هیات وزیران برسد. مشاركت شهرداری‌ها و سازمان‌های دیگر از جمله تأمین اجتماعی نیز باید به‌كار گرفته شود. استفاده از اماكن مسكونی برای كتابفروشی و پاتوق كتاب از جمله آن‌ها است.
 
مدیرعامل موسسه خانه كتاب، تصریح كرد: خانه كتاب آمادگی دارد به دو صورت دیگر خدمات خود را به كتابفروشان عرضه و به توسعه كسب‌وكار آن‌ها كمك كند: ۱. پشتیبانی دیتایی رایگان (كاهش هزینه و زمان ثبت اطلاعات كتاب‌هایی كه وارد كتابفروشی می‌شود) ۲. بازاریابی (عرضۀ كتاب های كتابفروشی در سایت خانه كتاب و هدایت مخاطبان و خریداران به آن كتابفروشی). كتابفروشی‌هایی كه آمادگی همكاری دارند از طریق شركت‌های نرم‌افزاری فروششان تقاضای خود را به خانه كتاب ارسال كنند. خانه كتاب آمادگی دارد با شركت‌های نرم‌افزاری متقاضی برای فراهم كردن این بستر مذاكره كند و دیتای رایگان در اختیار آن‌ها بگذارد و متقابلاً كتاب‌های موجود كتابفروشان را برای بازاریابی به سایت خانه كتاب ارسال كنند. خانه كتاب به منظور حفظ رقابت بازار و حمایت از بخش خصوصی اقدام به تولید نرم‌افزار جامع و متكی به دیتای خانه كتاب نكرد، بلكه مایل است از شركت‌های فعال حمایت كند.
 
وی در پایان گفت: نكته آخر هم اطلاع‌رسانی نشانی و مشخصات كتابفروشان است كه درصددیم كامل و روی سایت خانه كتاب بارگذاری شود. به نظرم طرح‌های ما لازم است اما كافی نیست، چراكه باید باتوجه به مشكلات روزافزون كارهای دیگری هم صورت پذیرد. تجربه نشان داده كه رفع اساسی مشكل‌های هر صنف باید به دست همان صنف انجام شود، زیرا فكر درون‌زا اثر و ثمر بیشتری از نظریه‌پردازی‌های انتزاعی دارد. شمایی كه از نزدیك و در صف مقدم و خط اول حوزه فرهنگ هستید به ما بگویید چه كارهایی باید انجام شود. طرح و ایده‌های خود را به هم‌اندیشی جمعی بگذارید و زمانی كه به تصویب عقل جمعی رسید، نمایندگان این گروه یا گروه‌های دیگر با نهادهای ذی‌ربط جلسه برگزار كنند و به یك ایده نهایی برسند. حتما با این تعامل به نقطه‌هایی خواهیم رسید كه اگر نگوییم همه مشكل‌ها، اما بخش عمده‌ای از معضل‌های امروزی از بین خواهد رفت و كتابفروشی رونقی بیش از پیش می‌گیرد.


نظرات کاربران

    نظر خود را درباره این مطلب، با دیگر بازدید کنندگان سایت به اشتراک بگذارید !

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *