تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۷ | شناسه مطلب : ۱۵۵۷۵ | تعداد بازدید : ۹۴۹

پانزدهمين شماره  فصلنامه «نقد كتاب اطلاع‌رساني و ارتباطات» منتشر شد

از سوی خانه کتاب؛

پانزدهمین شماره فصلنامه «نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات» منتشر شد

پانزدهمین شماره فصلنامه «نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات» به سردبیری داریوش مطلبی و صاحب‌امتیازی مؤسسه خانه کتاب منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه خانه کتاب؛ پانزدهمین شماره فصلنامه «نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات» با نقدی بر آثار غلامرضا عزیزی، حمید رضا آیت اللهی، عبدالرسول دیوسالار، گلنسا گلینی مقدم، فریده عصاره، محسن حاجی زین العابدینی منتشر شد.

اریوش مطلبی، سردبیر در سخن نخست این شماره مطلبی با عنوان «ابتذال در پژوهش ایران » نگاشته است که در بخشی از آن می‌خوانیم:« پژوهش، قوه محرکه و مولد نظام های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشورهاست  و یکی از مهمترین ملاک های سنجش میزان توسعه یافتگی کشورها، میزان برونداد های علمی آنهاست؛ در حقیقت، انجام کارهای بزرگ، بدون طرح ریزی و اجرای پژوهش های نظام مند، امری غیر قابل باور است. در ایران هم سال هاست که صحبت از رشد و توسعه علمی و این موضوع است که ما در تولید علم در منطقه و جهان جایگاه ویژه و نسبتا مناسبی قرار داریم. این که این مساله واقعیت دارد و چقدر  پژوهش های انجام شده، منشا اثر و راهگشا بوده است، خود نیاز به مطالعه و بررسی دقیق تری دارد....»

در بخش «نقد اطلاع رسانی» این شماره از فصلنامه  چهار مقاله با عنوان های «پیاده سازی فناوری اطلاعات در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی»، « کتابخانه و آرشیو:معرفی و نقد کتاب کتابخانه ها و آرشیوها: بررسی مقایسه ای» و «نقدی بر کتاب کتابداری پزشکی»آمده است.

در بخش «نقد ارتباطات» نقد و بررسی کتاب های « از برند سازی بخش عمومی تا برند ملی»، « تخته پاره ها، درآمدی به فلسفه ارتباطات» و «جنگ روانی و علم ارتباطات : بررسی رابطه نهادی های امنیتی و علوم اجتماعی» پیش روی خوانندگان قرار گرفته است.

در بخش «نقد حوزه بین رشته ای» محمد هدایی به نقد و بررسی کتاب «ملاحظات نظری و علمی پیرامون پرسش و پژوهش، ترجمه احمد خامسان و لیلا طالب زاده شوشتری» می پردازد.در  بخشی از این مقاله آمده است:«این کتاب با ۸فصل اصلی و یک فصل خلاصه مطالبف چشم انداز تازه ای برای دقیق تر یا ظریف تر نگاه کردن به پرسش در برابر ما می گشاید و در هر یک از ۸ فصل نخست کتاب ظرافتی از ظرافت های پرسش پژوهش آشکار می کند؛ به گونه ای که در پایان کتاب، نگاه خواننده برخوردار از تجربه و شناخت تحقیق و روش تحقیق و پرسش تحقیق را به شکلی زیبا و عالمانه بهبود می بخشد و توقیت می کند...»

در بخش «نقد شفاهی» اسماعیل افقهی در گفت و گو با دکتر علی اکبر فرهنگی به ضرورت و نحوه شکل گیری، رشته یا گرایش بودن مدیریت رسانه، نقش سازمان ها و افراد در شکل گیری و رشد رشته، وضعیت تولید علم در این رشته و.. پرداخته است.

انتشارات مؤسسه خانه کتاب  پانزدهمین شماره «فصلنامه اطلاع‌رسانی و ارتباطات» ویژه پاییز ۱۳۹۶ را با سردبیری داریوش مطلبی در ۲۵۹ صفحه منتشر کرده است.


نظرات کاربران

    نظر خود را درباره این مطلب، با دیگر بازدید کنندگان سایت به اشتراک بگذارید !

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *